Σελίδες

Σάββατο 24 Μαρτίου 2012

Η εισήγηση του Κρητικού βοσκού, Μανούσου, στην ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.



ΣΥΝΤΕΚΝΟΙ ΚΑΙ ΣΥΝΤΕΚΝΙΣΣΕΣ


Άφηκα τα οζά στ αόρι*, για να ρθω επαέ* να σα σε πω δυο κουβέντες και να τς ακούσετε με προσοχή.

Θαρρώ πως δεν καταλαβαίνετε πως ούλοι οι Έλληνες δεν είναι σαν κι αυτούς που’ρχονται κάθε τρεις και λίγο επαέ και τους κουνείτε τα δαχτύλια, να φοβηθούνε, κι ούτε έχουμε ούλοι οι έλληνες τον καφά* του Βενιζέλου να μας εσβερκώνετε* όποτε σας γουστάρει και να μας ελαλείτε σαν τα πρόβατα.

Κατέχομε το πώς οι κυβερνήτες μας ήτονε μπήτι* άχρηστοι κι αχαΐρευτοι και μας επαίζανε* σαν τα μαϊμούδια 30 χρόνια τώρα. Κατέχομε το πώς δεν κατέχανε να μοιράσουνε δύο γαιδάρων άχερα, κι αν τα μοιράζανε τα παίρνανε ούλα για την αφεντιά τως. Κατέχομε το πώς φταίμε και εμείς απού τσι ψηφίζαμε τοσανά χρόνια, μα ίντα θέτε δα από πα και πέρα; Αυτά θα τα ξεκαθαρίσομε εμείς λίαν συντόμως, είναι δικοί μας λογαριασμοί.

Από τ’ αόρι μαθαίνω πως μόνη σας έγνοια είναι να πάρετε τα χαρθιά που σα σε χρωστούμε. Μα ‘σείς, μωρέ, θέτε πια πολλά από κείνανά που μας εδώκατε. Και θαρρώ πως δε θέτε μόνο χαρθιά. Θέτε κι άλλα που δεν μπορείτε μαυροκακομοίρηδες να τα πάρετε χρόνια τώρα. Τον ήλιο μωρέ θέτε, και τη θάλασσα και τον ουρανό μας και τα πουλιά μας και τσι βράχους μας και το φιλότιμό μας και το γέλιο μας και τσι χορούς μας και τσι μουσικές μας και τα φαγιά μας και τσι φωνές μας. Ζηλεύετε μωρέ παράωροι* τα οζά* μου, το μιτάτο* μου, την ασκομαντούρα* μου. Εκεινονά είναι το πρόβλημά σας.

ΜΑΥΡΑ ΜΕΣΑΝΥΧΤΑ

Ανεμαζώνεστε επαέ ούλοι οι σφουγγοκωλάριοι* και λέτε ούλες τσι παραωριές για τσι τράπεζες και τα ομόλογα και τα σκουπιδόχαρτά σας. Και θαρείτε πως ετουτανά τα χαρθιά είναι η πλάση και η πρόοδό σας. Μαύρα μεσάνυχτα έχετε ούλοι σας.

Κι ύστερα λέτε πως θα μας πετάξετε όξω από την Ευρώπη. Ίντα θαρείτε μωρέ, πως είναι εκεινηνά η Ευρώπη χωρίς την Ελλάδα; Πράμα δεν είναι. Και τα’όνομα τζι, τς΄αρχαίους Έλληνες παραμυθάδες το χρωστεί. Ίντα θαρείτε πως είναι η Ευρώπη; Οι αποικίες σας είναι απού ξεβγάλατε ούλους τσι λαούς για να τοσέ παίρνετε χρυσάφια γή τα στρατόπεδα που ξεβγάνατε τς Οβραίους; Τον κακό σας τον φλάρο… ο Παρθενώνας είναι μωρέ κι ούλα τα κλεψιμέικα που ‘χετε στα μουσεία σας και δείχνετε τα τσι Κινέζους. Εμείς μωρέ στα βουνά κλέφτομε τα πρόβατα να κάνομε σείρι* τς άλλους βοσκούς, μα δε κλέφτομε ιδέες και ιδανικά και αξίες. Κι εμείς άμα στο χωριό ζορίζεται ένας πάμε ούλοι και προστρέχομε να τόνε βοηθήσουμε.

Επαέ μέσα που είστε και καλά γραμματιζούμενοι, δεν έχετε ακούσει για τον μεγάλο παραμυθά Όμηρο, τς Αισχύλους, τσι Περικλήδες, τσ’ Αριστοτέληδες, τσι Παλαιολόγους, τσι Μaκρυγιάννηδες, τσι Παλαμάδες και τσι Θεοδωράκηδες; Κατέχετε τσι ούλους, γιατί αυτοί μωρέ σας μάθανε τα γράμματα.

Κι οι κολόνες, μωρέ, τσι δρόμους σας κι αυτές από μας τσι πήρετε και τσι γλώσσες, μωρέ, που μιλείτε δικές μας είναι. Εγώ που δεν κατέχω γρι εγγλέζικα, σας ακούω από οψάργας* και τα μισά που λέτε ρωμέικα είναι και δεν το χαμπαριάζετε.

Από πού μωρέ θα μας εβγάλετε; Από το σπίτι τω παππούδω σας; Να μας εβγάλετε μωρέ, μα ν’ αλλάξετε όνομα και γλώσσα και να μη λέτε για δημοκρατία και φιλοσοφία. Και να βγάλετε μωρέ τσ’ Αφροδίτες και τσι Φειδίες απ’ τα μουσεία σας, να δείχνετε μωρέ τα Αουσβίτς και τσ’ αλυσίδες τω σκλάβων τσ’ Αφρικής.

Επαέ ήρθα να σα σε πω εκεινανά που οι Λουκάδες και τα Γιωργάκια και τ’ Αντωνάκια δε σας σε λένε, γιάντα τς Αμερικές και στα Λονδίνα δεν επαίξανε Κορνάρο, δεν εμάθανε για τσι Δροσουλίτες και δεν ακούσανε τσι μπαλωθιές του Κόρακα* και του Ξωπατέρα*. Σφουγγοκολάριοι εσπουδάσανε να ανταλάσσουνε χαρθιά και «κουρέματα». Ίσαμε εκεία πήγανε. Και δα εβρήκε ο Φίλιππος τον Ναθαναήλ. Εγώ , μωρέ, έχω τα ντουφέκια τω παππούδω μου που πολεμούσανε για τα «ΟΧΙ», αυτοί λένε την αλήθεια, όχι τα ινστιτούτα σας –που γέμισε ο κόσμος από τέτοια- και οι λέσχες σας απού ναι πιο πολλές απ’ τα σχολεία πια στη χώρα μου, που λένε μόνο «ΝΑΙ»

Να ρθετε μωρέ ούλοι σας στο μιτάτο να σα σε φιλέψω, να ρθετε να πιούμε τη ρακί, να σας σε χτυπήσει μιαολιά αέρας κρητικός, γιατί μόνο έτσι δα θα ξεξινίσετε, γιατί ανέ δείτε τα μούτρα σας, είναι όλο κακομοιριά και παραωριά.

Και μάθετε καλά πως χωρίς τσι μπεμβέδες, τσι μερσεντέδες και τσ’ ανοστιές που μας εταίζετε, Ελλάδα θα υπάρχει, χωρίς τσ’ Αφροδίτες μας έχετε μπατιρίσει ντελόγο* και κατέχετε το καλά όσο κι εγώ. Από δα και μπρος το λοιπό, μ’ εμένα θα κάμετε τη διαπραγμάτευση κι όχι με τα Γιωργάκια, τα Αντωνάκια και τσι Λουκάδες. Κι εγώ δεν είμαι «anonymous», να φορώ τη μουστρουχίνα* στα μούτρα μου, να ‘μαι σαν τη μασκάρα, είμαι ο Μανούσος, ο βοσκός απ’ τα βουνά τσι Κρήτης.




ΛΕΞΙΛΟΓΙΟ


Αόρι
βουνό

Επαέ 
εδώ


Καφά 
σβέρκος

Εσβερκώνετε 
χτυπώ στο κεφάλι, 
δίνω καρπαζιά

Μπήτι 
εντελώς

Επαίζανε
κοροιδεύανε


Παράωροι 
ανόητοι

Οζά 
ζώα

Μιτάτο 
πετρόχτιστο καταφύγιο των βοσκών στα 
ορεινά της 
Κρήτης

Ασκομαντούρα 
μουσικό όργανο
κατασκευασμένο 
από δέρμα προβάτου
(παρόμοιο με γκάιντα) 

Σφουγγοκωλάριοι 
καζαντζακική λέξη, γραφειοκράτες



Κάνομε σείρι κοροιδεύουμε


Οψάργας 
χθες αργά

Κόρακα
Ξωπατέρα 
ήρωες των 
κρητικών επαναστάσεων, 
που θυσιάστηκαν 
για την 
ελευθερία. 

Ο Μ. Κόρακας, 
από την Πόμπια, 
πήρε μέρος σε 
πάρα πολλά 
κινήματα και επαναστάσεις, 
μέσα και έξω 
από την Κρήτη, 
και θεωρείται 
ένας από τους σημαντικότερους «τουρκοφάγους» 
των ελληνικών επαναστάσεων 
του 19ου αιώνα. 

Ο Ξέπαπας ή Ξωπατέρας υπερασπίστηκε 
με λίγους καλόγερους, απέναντι σε 
ολόκληρο 
στρατό, 
το μοναστήρι 
της Οδηγήτριας στη Μεσαρά, 
μέχρι να πέσει 
και ο τελευταίος από τους πολιορκημένους.

Ντελόγο 
αμέσως

Μουστροχίνα 
μάσκα
«Ευρώπη και ελληνική κρίση»
ΧΩΝΙ, Ο ΜΙΧΑΛΗΣ ΤΖΑΝΑΚΗΣ (ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου