Έκθεση – βόμβα του ΔΝΤ για την αγορά καυσίμων στην Ελλάδα, δημοσιεύει
η αμερικανική εφημερίδα Wall Street Journal. Η έκθεση αναφέρει ότι την
έλλειψη ανταγωνισμού στην αγορά στην Ελλάδα την πληρώνουν οι Έλληνες
πολίτες με 1 δισ. δολάρια το χρόνο. Μάλιστα, στην έκθεση τονίζεται ότι
ουσιαστικά υπάρχει ένα μονοπώλιο που έχουν συστήσει ΕΛΠΕ και Motor Oil,
εταιρείες οι οποίες έχουν περιθώρια κέρδους διπλάσια απ’ ότι στις
υπόλοιπες χώρες.
Και η εφημερίδα αναφέρει πως αν γίνει οποιαδήποτε προσπάθεια απελευθέρωσης της αγοράς στην Ελλάδα θα αντιδράσουν τόσο οι επιχειρηματίες όσο και οι εργαζόμενοι στα συνδικάτα, αλλά και οι χονδρέμποροι και οι τελωνειακοί υπάλληλοι. Αφήνει δηλαδή να εννοηθεί ότι υπάρχει ένα κύκλωμα το οποίο θα έχανε τα προνόμια ετών σε περίπτωση που κάποιος τολμούσε να φέρει διαρθρωτικές αλλαγές στην αγορά.
Όπως αναφέρεται στην έκθεση του ΔΝΤ, παρά την πενταετή ύφεση στην χώρα, την υψηλή ανεργία και τις επανειλημμένες προσπάθειες για το άνοιγμα της αγοράς, οι τιμές στην Ελλάδα παραμένουν πολύ υψηλές. Ένας από τους λόγους, σύμφωνα με το ΔΝΤ και άλλων αναλυτών, είναι ένας συνδυασμός οι ευνοϊκές ρυθμίσεις για τις εταιρίες που κυριαρχούν στην ελληνική αγορά και οι αυστηρές ρυθμίσεις που πνίγουν τους ανταγωνιστές τους. Οι προσπάθειες για την απελευθέρωση δεκάδων αγορών στην χώρα, συμπεριλαμβανομένων των νομικών υπηρεσιών και των κρουαζιερόπλοιων έχουν σημειώσει πολύ μικρή πρόοδο.
Η εφημερίδα φιλοξενεί και δηλώσεις του κυβερνητικού εκπροσώπου, Σϊμου Κεδίκογλου ο οποίος τονίζει: «Η καλύτερη λειτουργία της αγοράς καυσίμων είναι κάτι που θέλουμε να κάνουμε και θα εξετάσουμε κάθε πρόταση σχετικά με το πώς μπορούμε να το καταφέρουμε αυτό» και προσθέτει: «Ηδη έχουμε εντατικοποιήσει τους ελέγχους μας, γιατί γνωρίζουμε καλά ότι λόγω των υψηλών φόρων, η Ελλάδα έχει τους υψηλότερους φόρους καυσίμων στην Ευρώπη. Οι Έλληνες, λόγω της κρίσης, πληρώνουν πολύ υψηλές τιμές για τη βενζίνη».
Η έκθεση, σύμφωνα με την Wall Street Journal, παρουσιάζει μια σειρά από εμπόδια για την εγκατάσταση ανεξάρτητων παραγωγών φυσικού αερίου από την αγορά καυσίμων του εξωτερικού. Όλοι οι εισαγωγείς πρέπει να διαθέτουν εγκαταστάσεις και τα καύσιμα θα πρέπει να μεταφέρονται μόνο σε μεγάλα ρυμουλκούμενα δεξαμενόπλοια. “Αυτό καθιστά αδύνατη για τους ανεξάρτητους σταθμούς φυσικού αερίου τη μεταφορά καυσίμων στην Ελλάδα», αναφέρει η έκθεση.
Το ΔΝΤ αρνήθηκε να σχολιάσει σχετικά με το σχέδιο, αλλά επιβεβαίωσε την αυθεντικότητά του.
Τέλος όπως αναφέρεται στην έκθεση η ελληνική αγορά είναι εξαιρετικά συγκεντρωμένη και ελέγχεται ουσιαστικά από δύο μεγάλα εγχώρια διυλιστήρια (ΕΛΠΕ και Motor Oil), προσθέτοντας ότι οι χαμηλότερες τιμές των καυσίμων θα μπορούσε να βοηθήσουν στην μείωση του πληθωρισμού στη χώρα περισσότερο από 1%. Επίσης όπως επισημαίνεται τα περιθώρια κέρδους για τα προϊόντα των καυσίμων στην Ελλάδα είναι από τα υψηλότερα στην Ευρώπη, στην περίπτωση δε του πετρελαίου θέρμανσης, περισσότερο από το διπλάσιο από το μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Antinews, Δευτέρα, 24 Σεπτεμβρίου 2012 (Ένα δισ. δολάρια πληρώνουν οι Έλληνες το μονοπώλιο στα καύσιμα)
The wall street journal, Σάββατο, 22 Σεπτεμβρίου 2012 (Greek Oil Refiners Draw IMF Rebuke)
Και η εφημερίδα αναφέρει πως αν γίνει οποιαδήποτε προσπάθεια απελευθέρωσης της αγοράς στην Ελλάδα θα αντιδράσουν τόσο οι επιχειρηματίες όσο και οι εργαζόμενοι στα συνδικάτα, αλλά και οι χονδρέμποροι και οι τελωνειακοί υπάλληλοι. Αφήνει δηλαδή να εννοηθεί ότι υπάρχει ένα κύκλωμα το οποίο θα έχανε τα προνόμια ετών σε περίπτωση που κάποιος τολμούσε να φέρει διαρθρωτικές αλλαγές στην αγορά.
Όπως αναφέρεται στην έκθεση του ΔΝΤ, παρά την πενταετή ύφεση στην χώρα, την υψηλή ανεργία και τις επανειλημμένες προσπάθειες για το άνοιγμα της αγοράς, οι τιμές στην Ελλάδα παραμένουν πολύ υψηλές. Ένας από τους λόγους, σύμφωνα με το ΔΝΤ και άλλων αναλυτών, είναι ένας συνδυασμός οι ευνοϊκές ρυθμίσεις για τις εταιρίες που κυριαρχούν στην ελληνική αγορά και οι αυστηρές ρυθμίσεις που πνίγουν τους ανταγωνιστές τους. Οι προσπάθειες για την απελευθέρωση δεκάδων αγορών στην χώρα, συμπεριλαμβανομένων των νομικών υπηρεσιών και των κρουαζιερόπλοιων έχουν σημειώσει πολύ μικρή πρόοδο.
Η εφημερίδα φιλοξενεί και δηλώσεις του κυβερνητικού εκπροσώπου, Σϊμου Κεδίκογλου ο οποίος τονίζει: «Η καλύτερη λειτουργία της αγοράς καυσίμων είναι κάτι που θέλουμε να κάνουμε και θα εξετάσουμε κάθε πρόταση σχετικά με το πώς μπορούμε να το καταφέρουμε αυτό» και προσθέτει: «Ηδη έχουμε εντατικοποιήσει τους ελέγχους μας, γιατί γνωρίζουμε καλά ότι λόγω των υψηλών φόρων, η Ελλάδα έχει τους υψηλότερους φόρους καυσίμων στην Ευρώπη. Οι Έλληνες, λόγω της κρίσης, πληρώνουν πολύ υψηλές τιμές για τη βενζίνη».
Η έκθεση, σύμφωνα με την Wall Street Journal, παρουσιάζει μια σειρά από εμπόδια για την εγκατάσταση ανεξάρτητων παραγωγών φυσικού αερίου από την αγορά καυσίμων του εξωτερικού. Όλοι οι εισαγωγείς πρέπει να διαθέτουν εγκαταστάσεις και τα καύσιμα θα πρέπει να μεταφέρονται μόνο σε μεγάλα ρυμουλκούμενα δεξαμενόπλοια. “Αυτό καθιστά αδύνατη για τους ανεξάρτητους σταθμούς φυσικού αερίου τη μεταφορά καυσίμων στην Ελλάδα», αναφέρει η έκθεση.
Το ΔΝΤ αρνήθηκε να σχολιάσει σχετικά με το σχέδιο, αλλά επιβεβαίωσε την αυθεντικότητά του.
Τέλος όπως αναφέρεται στην έκθεση η ελληνική αγορά είναι εξαιρετικά συγκεντρωμένη και ελέγχεται ουσιαστικά από δύο μεγάλα εγχώρια διυλιστήρια (ΕΛΠΕ και Motor Oil), προσθέτοντας ότι οι χαμηλότερες τιμές των καυσίμων θα μπορούσε να βοηθήσουν στην μείωση του πληθωρισμού στη χώρα περισσότερο από 1%. Επίσης όπως επισημαίνεται τα περιθώρια κέρδους για τα προϊόντα των καυσίμων στην Ελλάδα είναι από τα υψηλότερα στην Ευρώπη, στην περίπτωση δε του πετρελαίου θέρμανσης, περισσότερο από το διπλάσιο από το μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Antinews, Δευτέρα, 24 Σεπτεμβρίου 2012 (Ένα δισ. δολάρια πληρώνουν οι Έλληνες το μονοπώλιο στα καύσιμα)
The wall street journal, Σάββατο, 22 Σεπτεμβρίου 2012 (Greek Oil Refiners Draw IMF Rebuke)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου